Prestationspsykologi – Mental träning

Prestationspsykologi – Mental träning
När vi vill prestera på topp, vilka situationer kan uppstå och vad behöver vi lära oss om dessa? Detta tema bokas ofta som en tre timmars föreläsning under en till tre träffar. Vi blandar olika pedagogiska arbetsramar som t.ex. föreläsning, övningar, reflektion och kortare filmer. Innehållet kan såklart utökas, kortas ner eller anpassas efter era behov. Är det för en idrottsförening så anpassar vi innehållet efter ålder samt om det är en individuell idrott eller lagidrott.

Träff 1 – Grunden i att coacha sig själv optimalt

  • Målbilder som stressar eller peppa.
  • Att förstå hur jag funkar i en värld där vi ständigt kan jämföra oss med de som är perfekta.
  • Att lära sig förstå varför negativa tankar och känslor kommer och hur vi hanterar dessa
  • Ta fight, fly eller spela död
  • Prestationsångest– vad är det och hur kan jag jobba med det?

Träff 2 – Tankar och känslor – Bullshitövningen samt optimering av nästa aktion

  • Vi följer upp hur det gått med utmaningarna sedan förra träffen
  • Vi gör ”Bullshit övningen”, konstatera, acceptera och agera.
  • Förstå hur jag värderar mig efter mina prestationer
  • Hur vi behåller fokus på vår prestation.
  • Skapa vinna – vinna attityd i laget.
  • Vi tar fram hur vi gör varandra bättre i nästa aktion.
  • Tävling och matchförberedelser – Vad behöver du för att du ska kunna agera optimalt och vad önskar jag av dig?
  • Koncentration och fokusering, välja mina beteenden som gör att jag presterar det jag vill.
  • Lagets värderingar

Träff 3 – Hållbar utveckling när jag presterar och som människa

  • Vi följer upp hur det gått med utmaningarna sedan förra träffen
  • Hur påverkar gruppen mig och hur påverkar mina beteenden gruppen
  • Positiv förstärkning – att stärka sig själv och varandra
  • Både du och jag smittar med våra tillstånd. Hur är du?
  • Kartlägga dina framgångsstrategier och dina värderingar
  • Du plockar ut det som är viktigast för dig inom idrotten, skolan/ arbetet, relationer och att må bra.
  • Hur vill du bli ihågkommen som idrottare?  Vad är viktigt för dig?
  • Att sätta mål och ta steg mot mina mål
  • Vi testar Medveten närvaro – att slappa och koppla av
  • Återhämtningsområdet – hållbar utveckling. Bland annat sömn. Bra rutiner för att gynna en god sömnrutin.
  • Mobilstrategi
  • Self- compassion – vad är det?

Läs mer om andra föreläsningar genom att klicka nedan.
• Jaget och laget – arbetsglädjeAtt coacha mig själv • ACTOmorganisation – vad händer? • Optimal utvecklingsmiljö – idrott hela livet • Ny värdegrund! – vi lever som vi lär •